Grałeś kiedyś w grę planszową i zastanawiałeś się jak wygląda proces jej produkcji? Intrygowało Cię, jaką drogę musiał przejść pomysł od jego objawienia autorom, przez etap tworzenia grafiki, aż po finalizację na maszynach drukarskich? Szukasz kogoś kto stworzy od zera grę dla Ciebie lub Twojej organizacji? Grę opartą na jakiejś lokalnej historii, bądź poświęconej profilowi firmy? A może sam masz pomysł na grę? Twoi znajomi chwalą jej zasady, a Ty nie wiesz jak ją profesjonalnie wydać? Jeśli choć na jedno pytanie odpowiedziałeś pozytywnie, zostań dłużej na naszym blogu.

Jeśli jednak zajrzałeś tu, gdyż sporo ostatnio słyszysz o tego typu grach i chciałbyś poszerzyć swoją działalność o taki produkt, ale nie wiesz do końca o co właściwie chodzi, to przygotowaliśmy dla Ciebie krótki przewodnik po nowoczesnych grach.

1. Dlaczego chcę wydać grę?

Gry planszowe (czyli planszówki) oraz karciane (karcianki) przeżywają obecnie prawdziwy Renesans swojej popularności. Wystarczy przejrzeć listę stron internetowych, blogów oraz liczbę użytkowników największych forów poświeconych grom. W Polsce wydawane są gry zagranicznych autorów, powstają również ambitne, rodzime projekty. Wiele świetnych gier powstało dzięki impulsowi danemu przez instytucję kultury, edukacji czy prywatną firmę niezwiązaną na pierwszy rzut oka z rynkiem planszówek.

Działam w stowarzyszeniu, fundacji lub innej organizacji sektora NGO

Gra planszowa może stać się świetnym narzędziem edukacji, wspierającym tradycyjne metody nauczania. Niewątpliwie wpływa na rozbudzanie pasji, wzmaga zainteresowanie tematem, rozwija logiczne myślenia i ćwiczy pamięć. Wieloosobowe gry kooperacyjne rozwijają także kluczowe kompetencje społeczne z pracą zespołową włącznie.

Prowadzę biznes lub zajmuję się promocją firmy

Gra planszowa to także jeden z najlepszych produktów promocyjnych. Grą możemy wypromować muzeum, gminę, park krajobrazowy, projekt edukacyjny czy markę przedsiębiorstwa. Mechaniką gry planszowej jesteśmy w stanie wpłynąć na ludzkie zachowanie, ich gusta czy tryb podejmowania decyzji. Przykładem mogą tu być gry poświęcone ekologii lub zabezpieczaniu dziedzictwa kulturowego.

Chcę wydać własną grę

Śmiało, pomożemy Ci. Zostań z nami.

Prototyp gry „Walec Parowy 1914″

2. O czym może być moja gra?

Nie powiemy: „o wszystkim”. Ale ciężko będzie nas zaskoczyć i łatwo się nie poddamy. Nasz zespół przygotuje odpowiedni pomysł na grę – jej fabułę, bohaterów i zasady – tak by najlepiej komponował się z Twoimi wyobrażeniami. Póki co spójrz na nasze przykłady:

  • Zajmujesz się spedycją? Stworzymy dla Ciebie grę o transporcie kołowym i jego logistyce.
  • A może zapewniasz technologię firmom górniczym? Platforma wydobywcza to wdzięczny koncept na grę.
  • Działasz w organizacji wspierającej stare i kultowe kino? Stworzymy grę o montowaniu starych czarno-białych filmów. Postaramy się o prawdziwe kadry z klasyki lat 20 i 30!
  • Prowadzisz szkołę językową i brakuje Ci niewielkiego produktu reklamowego, który od razu rekomendowałby Twoje usługi? Co powiesz na intuicyjną i edukacyjną karciankę o pierwszych kontaktach białych z Indianami Ameryki Północnej? Anglicy, Hiszpanie i Francuzi – oni musieli szybko nauczyć swoich nowych sąsiadów własnej mowy!
  • W twoim regionie bądź miejscowości miała miejsce ważna bitwa? Gra strategiczna to świetny wybór przyciągający uwagę graczy z całego kraju.

Na podstawie infografiki ze strony freepik.com

3. Ile to kosztuje?

Specyfikacja

Z doświadczenia wiemy, że pytanie o cenę jest jednym z pierwszych, jakie rodzi się w głowach naszych klientów. Słusznie, nie wyobrażam sobie rozważania na temat zalet danego produktu czy usługi (np. wakacyjnej wycieczki) w sytuacji, gdy nie wiem ile w ogóle może to kosztować. Z drugiej jednak strony, sprawa nie jest tak oczywista. Gra grze nie równa – podobnie jak samochody, telewizory czy wspomniane już wycieczki. Można wybrać się autokarem do Pragi, a można polecieć do Singapuru, czyż nie? Gdy będziemy tworzyć dla Ciebie wycenę na pewno poprosimy Cię o odpowiedź na kilka poniższych pytań, które złożą się na specyfikację:

  • Czy interesuje Cię gra planszowa czy karciana?
  • Gra ma być prosta i niewielka, czy raczej duża, złożona i absorbująca nieco więcej czasu?
  • Jak zamierzasz wykorzystywać grę? Chcesz ją sprzedawać, rozdawać potencjalnym klientom i partnerom czy raczej wykorzystywać do zadań edukacyjnych?
  • Masz jakieś życzenia w sprawie oprawy graficznej gry? Chciałbyś pięknie namalowane rysunki, klimatyczne szkice, współczesne zdjęcia czy raczej ikonografię z epoki?
  • Jakość gry? Możemy przygotować dla Ciebie profesjonalny wydruk w wariancie podstawowym albo deluxe, który sprawi, że samo dotykanie i oglądanie gry będzie przyjemnością.
  • Jaki nakład Cię interesuje? Minimalny w okolicach 500 sztuk, standardowy w liczbie 1000 czy może od razu ekonomiczny druk większej partii?

Wycena

Mówiąc wydanie gry mamy na myśli

  1. Wymyślenie oryginalnego pomysłu – konceptu gry,
  2. Stworzenie fabuły gry,
  3. Opracowanie merytoryczne (np. wykorzystanie tzw. contentu historycznego),
  4. Stworzenie prototypu gry i jej przetestowanie na wskazanej grupie docelowej,
  5. Opracowanie graficzne gry (ilustracje, grafiki, layout),
  6. Skład i przygotowanie do druku,
  7. Wydruk gry

Info wycena

Dodatkowo możemy napisać dla Ciebie poradnik tematyczny (np. poświęcony starym tramwajom w przypadku gry o miejskiej inżynierii), który wzbogaci pudełko. Jesteśmy w stanie przygotować także cały szereg gadżetów promocyjnych (koszulki z motywem gry, kalendarz, specjalną edycje figurek z bohaterami gry itp.).

Wydawnictwo ALTER może przeprowadzić cały ten proces od zera, zając się tylko jego częścią – nawet wycinkowo – lub tylko jednym punktem. Możemy wymyślić fabułę gry dla twojej firmy, albo tylko przetestować i sporządzić odpowiednie raporty istniejącego już prototypu. Możesz nam też zlecić jedynie sam druk. Oczywiście od zlecenia nam poszczególnych działań uzależnimy ostateczną wycenę. Z naszego doświadczenia wynika, że punkty 1-4 oraz 7 stanowią po 40% kosztów. Brakujące 20% to punkty 5-6.

Prostą i przyjemną grę karcianą jesteśmy wydać (łącznie z drukiem) już za ok. 30 tys. zł. Niewielka gra planszowa będzie wymagać zainwestowania ok. 40 tys. złotych. Bardziej rozbudowane produkcje wiążą się z nieco wyższym budżetem. Łatwo więc obliczyć ile może kosztować przygotowanie przez nas tylko części projektu. Oczywiście do każdego klienta podchodzimy indywidualnie i zawsze staramy się przedstawić najkorzystniejszą ofertę. Nie powiemy „taniej nie znajdziesz”, bo wiedzieć tego nie możemy. Możemy jednak zagwarantować rzetelne wykonanie zlecenia i świetny odbiór gry w grupie docelowej.

Nie mam tyle…

Spokojnie, to zrozumiałe w przypadku mniejszych firm, instytucji, stowarzyszeń, fundacji czy osób prywatnych. Jeśli masz ciekawy pomysł lub prowadzisz wartościową działalność non-profit, pamiętaj, że zawsze możesz ubiegać się o dofinansowanie projektu, którego celem, bądź jednym z narzędzi, byłoby wydanie gry. W Polsce działają akceleratory biznesu, inkubatory innowacji, a także wiele samorządowych czy zawodowych organizacji wspierających takie działania. Przygotuj projekt, skonsultuj go z nami i spróbuj zdobyć dofinansowanie.

Poniżej lista instytucji oraz programów, które mogą wesprzeć Twoją grę:

  • Patriotyzm Jutra
  • Mecenat Małopolski

4. Co dalej…?

Gdy otrzymasz nakład swojej gry to – uwierz mi – będziesz otwierał i zamykał pudełko przez dobre kilkanaście minut. Ale niestety to nie koniec…. Zaczniesz rozkładać wszystkie komponenty gry, tasować karty, montować pionki w podstawkach i wertować instrukcję. Kiedy obudzisz się jednak z tej wydawniczej euforii, przyjdzie czas na działanie. Wszak pudełka z grą nie miały służyć do wypełnienia Twojego biura czy magazynu.

Chciałbym moją grę sprzedawać

To zrozumiałe. Zainwestowałeś swój czas i pieniądze, więc teraz liczysz na zysk. Możemy pomóc Ci ją dystrybuować i włączyć ją do własnej oferty. Gra trafi wtedy do hurtowni oraz wybranych sklepów. Będziemy ją promować bezpośrednio podczas targów tematycznych, konwentów oraz innych wydarzeń. Stworzymy odpowiednią kampanię promocyjną skierowaną do wskazanej grupy docelowej. Zadbamy o wysoką widoczność tytułu w Internecie, a także w innych mediach. Dobierzemy odpowiednich recenzentów, którzy docenią walory wydanego dla Ciebie tytułu. W zależności od naszej umowy i zawartych w niej warunków, będziemy Ci wypłacać Twoją należność.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie byś włączył się w proces promocji i dystrybucji gry a nawet – z przykrością dla nas – sprzedawał ją wyłącznie przez siebie samego.

Wykorzystam ją w edukacji

Świetnie. Nasi autorzy działają w stowarzyszeniu, które od blisko 10 lat zajmuje się opracowywaniem i popularyzacją innowacyjnych metod nauczania. Jedną z nich są bezapelacyjnie gry planszowe. Doskonale rozumiemy więc zasadność wykorzystywanie planszówek w szkołach, muzeach czy podczas kursów szkoleniowych.

Dzięki grze zrealizujesz swój projekt lub dopiero pokusisz się o stworzenie nowego, opartego na przesłaniu gry.

Pamiętaj, że chętnie wesprzemy Cię w przygotowaniu i wydaniu materiałów dodatkowych – plakatów, ulotek, folderów, banerów czy plansz tematycznych.

To będzie moja wizytówka

Breloczek, kubek a nawet pendrive z logotypem firmy, to wszystko nie sprawi, że Twoja marka wyróżni się wśród innych. Dzięki nam uczestnicy targów czy konferencji wrócą do domów z siatką bezużytecznych gadżecików i jedynym, naprawdę wyraźnym, trofeum. Będzie to gra planszowa dedykowana Twojej firmie. Zamiast kolejnej wizytówki może warto wręczyć niewielkie pudełeczko z szybką i wesołą gra karcianą? Zastanawiasz się, czym wyróżnić stałych klientów podczas akcji promocyjnej? My już wiemy.

Jak widzisz gra planszowa to ekskluzywny produkt dla firm, stowarzyszeń czy instytucji kultury oraz edukacji. Zaufaj nam i odezwij się, gdy będziesz chciał dowiedzieć się czegoś więcej.

KONTAKT: gry@wydawnictwoalter.pl